Arava-lääkkeen toimituskatko

Suomen Reumatologisen yhdistyksen lääkäriasiantuntijoiden ohje potilaille ja hoitaville lääkäreille

Arava on suhteellisen pitkävaikutteinen lääkevalmiste, jonka suotuisat vaikutukset voivat jatkua useita viikkoja lääkityksen tauottamisen jälkeen. Aravan toimituskatkoksen aikana potilaat voivat seurata reumasairautensa tilaa omatoimisesti. Aravan annostelua joka toinen päivä (päivittäisen annostelun sijaan) voi harkita lääkkeen kulutuksen vähentämiseksi. Mikäli reumasairauden oireet pahenevat, tulee potilaan ottaa yhteyttä hoitavaan yksikköön. Aktivoitunutta reumasairautta voidaan väliaikaisesti hoitaa esimerkiksi kortisonikuurilla suun kautta ja oireilevien nivelten kortisoni-injektioilla, kunnes Arava-valmistetta on jälleen saatavilla.

Linkki Sanofin tiedotteeseen toimituskatkoksesta.